Wielka inwestycja PKP. Jakie zmiany czekają Chorzów?

Wielka inwestycja PKP. Jakie zmiany czekają Chorzów?

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują projekt przebudowy Magistrali Węglowej (linii nr 131, Śląsk – porty) na odcinku Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie w ramach prac na linii kolejowej C-E 65. To jedna z największych inwestycji w branży za ponad 1,2 mld zł netto.

Chodzi o odcinek linii wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni, przebiegający od Chorzowa Batorego, przez Bytom i Radzionków, po Nakło Śląskie. Jest to również jedno z kluczowych połączeń kolejowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi aglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór i Lublińca. Linia ta będzie też fragmentem tworzonej kolei aglomeracyjnej do lotniska w Pyrzowicach, na której docelowo planowane jest prowadzenie połączeń aglomeracyjnych w interwale 10 minut.

W ramach tego zadania zostaną przebudowane m.in.: stacje Chorzów Miasto i Chorzów Stary. Na remontowanych stacjach mają powstać nowe, wygodniejsze perony wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, wiatami, oświetleniem i czytelnym oznakowaniem.

W ramach inwestycji powstanie przystanek Chorzów Uniwersytet, zlokalizowany przy skrzyżowaniu ulic Głogowskiej z Zabrską. Tam zostanie zbudowany nowy wiadukt kolejowy, a samochody będą się poruszały pod wiaduktem łączącym wskazane ulice. Przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Strzelców Bytomskich zostanie zastąpiony przejściem podziemnych dla pieszych w tej samej lokalizacji.

Na nowym przystanku Chorzów Uniwersytet i stacji Chorzów Stary dojście do peronów zostanie zapewnione przejściem w poziomie szyn, natomiast na stacji Chorzów Miasto zostaną zbudowane windy.

Grupa miejskich społeczników skupiona na facebookowym profilu Chcemy stacji Chorzów Miasto przy Rynku ma pomysł, jak można udoskonalić planowaną inwestycję.

– Nasza inicjatywa ma na celu doprowadzenie do zmian w projekcie modernizacji, polegających na przesunięciu stacji Chorzów Miasto o 300 m na wschód w bezpośrednią bliskość Rynku i centrum przesiadkowego – informuje grupa Chcemy stacji Chorzów Miasto przy Rynku.

Nowa lokalizacja oznaczałaby konieczność pokonania tylko 120 metrów od centrum przesiadkowego do krawędzi nowej stacji skracając 4-krotnie czas potrzebny obecnie na dotarcie na perony stacji Chorzów Miasto (500 m). Grupa wysłała również list otwarty do Prezesa Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA Ireneusza Merchela w odpowiedzi na informację o możliwości wprowadzenia zmian w projekcie infrastruktury pasażerskiej przed rozpoczęciem prac modernizacyjnych na linii kolejowej 131.

O możliwość wprowadzenia zaproponowanych przez społeczników poprawek pytaliśmy PKP w styczniu tego roku, gdy poznaliśmy zwycięzcę przetargu na przebudowę magistrali węglowej. Z otrzymanej wtedy odpowiedzi dowiadujemy się, że najprawdopodobniej Stacja Chorzów Miasto pozostanie w obecnej lokalizacji.

– Wynika to z lokalizacji filarów estakady drogowej w centrum miasta i brakiem wystarczającej powierzchni terenu kolejowego. Powodowałoby to także opóźnienie lub wstrzymanie inwestycji. W celu skomunikowania peronów na stacji Chorzów Miasto z Centrum, zaplanowano na końcu peronu przejścia w poziomie szyn z urządzeniami zabezpieczającymi – tłumaczyła Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Pozostałem prace związane z tą inwestycją w Chorzowie obejmą również wiadukt kolejowy od ul. Pocztowej (ul. Plac Dworcowy) do ul. Józefa Lompy, który będzie zmodernizowany wraz z drogą pod obiektem. Budowa przewidziana jest na lata 2021 – 2023.

Jeszcze więcej wiadomości z Chorzowa