Dlaczego nie można przestać myśleć o stożku wpisanym w kulę, jak zmienił się Chorzów z perspektywy pasażera linii autobusowej 632 i czy trzy może się równać dwa? O tym rozmawiamy z Chorzowianinem z Grajfką.
Dzięki współpracy z Chorzowskim Centrum Kultury odkrywamy niezwykłe osobowości z pasją. Cykliczna audycja CHORZOWIANIN Z GRAJFKĄ to rozmowy z ludźmi, których mijamy na ulicy, nie wiedząc często, jak barwne są ich zainteresowania. Audycję realizujemy w Radiu Fajka, czyli studiu radiowym Chorzowskiego Centrum Kultury.
Pierwszym gościem naszego radiowego studia jest Krzysztof Oleś, nauczyciel matematyki i informatyki w Akademickim Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Chorzowie, instruktor kół matematycznych w Młodzieżowym Domu Kultury w Chorzowie, członek komitetu organizacyjnego Chorzowskiego Festiwalu Nauki, działacz społeczny, edukacyjny, który, jak sam mówi, lubi obserwować otwierające się z powodu matematycznych zdziwień uczniowskie (i nie tylko) oczy.
– Matematyka dla niektórych uchodzi za wiedzę tajemną i w tym moje zadanie, by ją z tej tajemniczości odzierać. Zbudować, szczególnie w młodych ludziach, ale nie tylko, takie myślenie, które będzie matematyczne, choć niekoniecznie związane z rachunkami. I kiedy człowiek widzi takie otwierające się oczy, niezwiązane z dzieleniem, mnożeniem i ułamkami zwykłymi tylko z racjonalnym myśleniem, to wtedy się raduje. To takie odejście od matematyki, które kojarzy się tylko z księgowością, a jest po prostu sposobem myślenia (…) Nie da się uciec od myślenia matematyką (…)
Mimo ukończonych z wyróżnieniem studiów matematycznych na UŚ perspektyw kariery naukowej czy w sektorze prywatnym, uważa, że nauczanie matematyki w szkole, której jest absolwentem, to najlepsze, co go w życiu zawodowym spotkało. Co ciekawe, sam kończył klasę…estradową.
– To było liceum czteroletnie, więc było trochę czasu na zastanowienie. W trzeciej klasie zauważyłem, że można mówić ze sceny różne rzeczy, ludzi fascynować, ale taką rzeczą, która mnie też fascynuje jest matematyka. A nauczyciel to też musi być aktor i połączyłem jedno z drugim.
W „Batorym” też, już od 15 lat Oleś organizuje Mat-projekt, czyli nietypowy konkurs matematyczny, który, jak wspomina chorzowianin, powstał po to, by uciec od nudy.
– Konkursów, gdzie każe się uczniom pisać prace matematyczne, a tak naprawdę trudniejsze sprawdziany jest mnóstwo, więc postanowiliśmy zaprosić ludzi, którzy są w stanie powiązać matematykę dosłownie ze wszystkim: Od pokazów mody przez nurkowanie, taniec, ornitologię i sam nie wiem, co jeszcze. To już 15 lat i, choć nie mogę powiedzieć, że widziałem już wszystko, to matematykę można znaleźć wszędzie. To taki banał, ale prawdziwy .
Całość rozmowy do odsłuchania poniżej. Z nieco ponad dwudziestominutowego nagrania można dowiedzieć się, dlaczego nie można przestać myśleć o stożku wpisanym w kulę, jak zmienił się Chorzów z perspektywy pasażera linii autobusowej 632 i czy 3 może się równać 2?