Reklama:


Opiekunki w czasie koronawirusa

Opiekunki w czasie koronawirusa

O temacie pracy opiekunek w czasie pandemii rozmawiamy z A&J Parners.

Czy wprowadzone i zaostrzone zasady kwarantanny w Polsce dotyczą wielu Państwa Opiekunek?

A&J Partners: Nowe reguły kwarantanny dotyczą wszystkich naszych Opiekunów i Opiekunek, którzy postanowią wrócić do Polski. Większość z naszych Opiekunów zdecydowało się na pozostanie w Niemczech ale głównie dlatego, że nasza branża, podobnie jak medyczna skupia bardzo dużo osób z powołaniem i Opiekunki zostają przy swoich podopiecznych. Wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że kwarantanna, jest nie tylko obowiązkowa ale niezbędna. Myślę ze w chwili obecnej każdy z nas zrobi wszystko co konieczne, by jak najszybciej uporać się z problemem wirusa – jest to w interesie nas wszystkich.

Jak Państwa firma przygotowuje się na te zmiany, co możecie zrobić dla bezpieczeństwa Opiekunów?

A&J Partners: To jest trudny czas dla całej branży opiekuńczej, gdyż seniorzy należą do grupy najwyższego ryzyka. – Wszystkie nasze działania na dzień dzisiejszy dotyczą jednego – zapewnienia bezpieczeństwa zarówno Opiekunom i Podopiecznym. To jest dla priorytet. Śledzimy na bieżąco wszystkie wydawane rozporządzenia zarówno Rządu Polskiego, jak i niemieckiego oraz instytucji np. WHO, GIS.

Wdrażamy specjalne procedury, oraz uruchomiliśmy serwis informacyjny. Opiekunowie kontraktów są w stałym kontakcie z opiekunami jak i rodzinami. Informujemy Opiekunów na bieżąco o sytuacji oraz zaleceniach i rozporządzeniach, a oni są bardzo rozsądni i stosują się do wszystkich zaleceń. A Jeśli ma Pani na myśli kwarantannę, to jesteśmy w stałym kontakcie z osobami powracającymi do Polski, aby wiedziały jak przygotować się do podróży i z przewoźnikami, aby monitorować obecną sytuację na granicach oraz zapewniać wszelkie środki bezpieczeństwa w podróży.

Nauczeni doświadczeniami z ubiegłych dni, przewoźnicy mają przygotowane i wcześniej wypisane przez Opiekunki karty informacyjne dotyczące kwarantanny. Busy wyposażone są w środki ochronne

Po najnowszym rozporządzeniu przewoźnicy zapewniają naszym Paniom Opiekunkom przejazd przy maksymalnej liczbie pasażerów – 4 osoby, kierowca jest odgradzany od reszty pasażerów, busy są nadal ozonowane, dezynfekowane zarówno przed wyjazdem do Niemiec i w drodze powrotnej jest mierzona temperatura zarówno przy wejściu do busa jak i podczas wysiadania.

Czy Opiekunki są przez Państwa przygotowywane i wspierane w pracy z Seniorami, czyli o podwyższonym ryzyku w związku z koronawirusem? Najważniejsze, czy mają zapewnione niezbędne środki higieny takie jak np. rękawiczki czy środki dezynfekcyjne?

A&J Partners: Tak, Panie są jak już wspominałam w stałym kontakcie z nami, dostają zalecenia, wskazówki – oprócz tych najbardziej popularnych, które propagowane są na każdym kroku, udzielamy im porad dotyczących stricte sytuacji z którymi się spotykają w swojej pracy opiekuńczej. W końcu seniorzy to grupa najwyższego ryzyka i wspólnie staramy się ich ochronić.

Rodziny niemieckie są zobowiązane umowami do zapewnienia środków ochrony, jesteśmy w codziennym kontakcie z niemieckimi pośrednikami i rodzinami – gdy tylko dostajemy sygnał o jakimkolwiek braku środków ochronnych lub nieprzestrzeganiu wytycznych bezpieczeństwa – natychmiast interweniujemy w tej sprawie. Ostatnio mieliśmy np. zgłoszenie ze rodzina podopiecznego – mimo iż była wcześniej informowana o środkach ostrożności – nadal w większej grupie odwiedzała Podopiecznego – poprosiliśmy o natychmiastowe ograniczenie odwiedzin do niezbędnego minimum.

Jak już wcześniej wspomniałam, jesteśmy dla wszystkich dostępni telefonicznie, smsowo, w social mediach, pełnimy dyżury alarmowe, psychologiczne i medyczne. Bezpieczeństwo naszych Pań Opiekunek i Seniorów jest teraz najważniejsze. Trzeba jednak podkreślić, że praca Opiekunki w domu Podopiecznego, w obecnej sytuacji umożliwia, jako jedna z niewielu grup zawodowych, dalszą pracę jak dotychczas. Ponieważ Seniorzy przez ograniczoną mobilność, głównie są w domach, nie wychodzą, więc też nie mają kontaktu z innymi – unikając zakażenia koronawirusem, a Opiekunki ograniczając wyjścia do minimum i zachowując środki ostrożności, mogą pozostać przy swoich podopiecznych bezpiecznie.

Czy za okres kwarantanny, gdy Opiekunka wraca ze zlecenia otrzyma jakieś wynagrodzenie? A&J Partners: Jak wynika z ostatnich informacji opublikowanych przez ZUS, w przypadku obowiązkowej kwarantanny, osobom objętym ubezpieczeniem chorobowym przysługuje zasiłek chorobowy w wysokości 80% podstawy. Świadczenie będzie wypłacane – nie jak dotąd na podstawie standardowego zaświadczenia lekarskiego ZUS ZLA wydanego przez lekarza, a na podstawie specjalnego oświadczenia o odbywaniu obowiązkowej kwarantanny po przekroczeniu granicy.

Warto śledzić wszelkie aktualności, które pojawiają się na stronie internetowej ZUS oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej – tam na bieżąco pojawiają się komunikaty o niezbędnych formalnościach i procedurach związanych z odbywaniem kwarantanny.

Jeśli chcielibyście Państwo poruszyć temat pracy Opiekunek i Opiekunów osób starszych, m.in. w kontekście koronawirusa, zapraszam do kontaktu. Szczególnie, że sprawa jest dynamiczna i niemal codziennie pojawiają się nowe kwestie i ustalenia, które interesują Polaków i zasługują na to, aby te informacje otrzymali.

Grupa A&J PARTNERS
41-902 Bytom, ul. Dworcowa 25 tel. +48 32 395 88 83 wew. 24 kom. 602 675 790
e-mail: a.ciesielska@ajpartners.pl www.ajpartners.pl

Jeszcze więcej wiadomości z Chorzowa