W połowie kwietnia firma Modertrans Poznań Sp. z o.o. zakończyła budowę pierwszego dwukierunkowego wagonu dla spółki Tramwaje Śląskie S.A. Przed majówką tramwaj został przewieziony do MPK w Poznaniu, gdzie przeszedł już próby homologacyjne.
Po tym, jak pierwsze wagony serii Moderus MF 10 AC uzyskały świadectwo homologacyjne i trafiły do Katowic, gdzie trwa procedura odbiorowa, poznański producent przygotował pierwszy z dwóch zamówionych wagonów dwukierunkowych, czyli Moderus MF 10 AC BD. Jako, że wagon ten musi uzyskać świadectwo homologacji, po zakończeniu produkcji przetransportowany został do zajezdni tramwajowej Franowo w Poznaniu.
– Między 23 kwietnia a 1 maja wagon przechodził serie dynamicznych uruchomień poszczególnych systemów a następnie badania homologacyjne. Jak poinformował nas producent, ta faza procedury zakończyła się i teraz Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” w Poznaniu opracowuje raport z badań – mówi Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Następnie wniosek finalny wraz z kompletem dokumentacji złożony zostanie do Transportowego Dozoru Technicznego, który w Polsce jest organem uprawnionym do wydawania świadectwa homologacji dla tramwajów. Po jego uzyskaniu wagon będzie mógł zostać przetransportowany do zajezdni w Katowicach. Produkcja drugiego z zamówionych wagonów dwukierunkowych trwa. Tymczasem gotowe już wagony podróżują z Wielkopolski na Śląsk.
– Dziś wczesnym rankiem do katowickiej zajezdni dotarł transport z trzecim wagonem jednokierunkowym, a jutro spodziewamy się wagonu numer cztery. Piąty i szósty z ośmiu takich tramwajów również są już praktycznie gotowe. U nas z kolei trwa procedura odbiorowa pierwszych wagonów – wylicza Andrzej Zowada.
Zakup 10 wagonów jednoczłonowych z poznańskiego Modertransu to część realizowanego przez Tramwaje Śląskie S.A. „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską.