Tauron, Fundusz Górnośląski, Zarząd Parku Śląskiego i Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze podpisały listy intencyjne o współpracy przy pozyskiwaniu i wykorzystywaniu zielonej energii na terenie Parku.
– Efektywność energetyczna i rozwój odnawialnych źródeł energii to przyszłość województwa śląskiego. Stawiamy na nowe i przyjazne dla środowiska technologie w przestrzeni publicznej. Park Śląski przejdzie w najbliższych latach prawdziwą metamorfozę – zapowiada Jakub Chełstowski, marszałek województwa.
W ramach porozumienia w Parku Śląskim powstanie system ładowarek i transportu elektrycznego, m.in.: kolejka alejkowa, sieć hulajnóg i rowerów elektrycznych wraz z systemem ładowania, a także inteligentne ławki i oświetlenie. Na parkingach wokół parku powstanie infrastruktura do ładowania pojazdów elektrycznych, a parkowe budynki zyskają energię ze źródeł odnawialnych.
– Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych zielonych technologii ten największy śródmiejski park w Europie stanie się jeszcze atrakcyjniejszym miejscem wypoczynku dla mieszkańców Śląska. Chcemy, by transformacja energetyczna Taurona towarzyszyła transformacji Śląska – zapewnia Filip Grzegorczyk, prezes zarządu Tauron Polska Energia.
W uroczystości podpisania listów intencyjnych wzięli udział Członek Zarządu Województwa Śląskiego Beata Białowąs, prezes Tauron Nowe Technologie Michał Koszałka, prezes Parku Śląskiego Agnieszka Bożek, prezes Funduszu Górnośląskiego Krystian Stępień oraz prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Norbert Henzel.
– Park Śląski wciąż się rozwija, planowanych jest szereg działań, które w znacznym stopniu mają uczynić Park jeszcze bardziej ekologicznym pod względem wykorzystywania energii. To wszystko możliwe jest dzięki współpracy samorządu wojewódzkiego oraz wielu instytucji. Tym bardziej cieszy nas fakt, że dzisiaj w naszej siedzibie zostały podpisane trzy listy intencyjne, właśnie w tym zakresie – mówi prezes Parku Śląskiego Agnieszka Bożek.
Na liście projektów do realizacji znalazło się:
– Stworzenie sieci elektrycznych rowerów i hulajnóg, a także stworzenie kolejki alejkowej.
– Budowa infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych na parkingach wokół Parku Śląskiego.
– Postawienia ławek i latarni umożliwiających indukcyjne ładowanie sprzętów elektronicznych, a także stworzenie sieci WiFi.
– Zamontowanie instalacji fotowoltaicznych w parkowych budynkach, m.in.: w kultowej hali „Kapelusz”.
System elektrycznych rowerów i hulajnóg ma funkcjonować równolegle do obecnych już w Parku tradycyjnych rowerów miejskich. Projekt jest jeszcze we wstępnej fazie, dlatego nie wiadomo jeszcze na jakich zasadach będzie można korzystać z elektrycznych jednośladów.