Obowiązkiem producenta żywności jest nie tylko odpowiednie zabezpieczenie towaru, ale także jego właściwe oznakowanie. Jakie funkcje pełni etykieta? Jakich informacji nie może na niej zabraknąć? Oto najważniejsze zasady znakowania żywności, które powinien znać każdy przedsiębiorca działający w branży spożywczej.
Funkcja etykiety w procesie sprzedaży
Etykieta to znak firmowy dołączony do produktu. Pełni przede wszystkim funkcję informacyjno-identyfikacyjną. Zgodnie z polskim i europejskim prawem na etykiecie produktu spożywczego muszą znaleźć się takie informacje jak:
- nazwa oraz ilość netto żywności;
- data trwałości;
- imię, nazwisko i adres producenta;
- skład (ze szczególnym uwzględnieniem alergenów);
- numer partii produkcyjnej;
- wartość odżywcza;
- specjalne warunki przechowywania lub instrukcja użycia (jeśli jest niezbędna).
Przepisy określają jednak nie tylko, jakie informacje muszą znaleźć się na etykiecie produktu, ale także, w jakiej formie powinny zostać przedstawione. Producent musi zadbać, żeby zostały umieszczone w widocznym miejscu. Nie mogą też w żaden sposób wprowadzać konsumenta w błąd. Za niedostosowanie się do obowiązujących przepisów grożą wysokie mandaty.
Ale etykieta jest także nośnikiem innych treści. To potężne narzędzie marketingowe. Coraz więcej producentów zadaje sobie sprawę z tego, jak dużą rolę w procesie zakupowym pełni opakowanie. Dlatego rosnącą popularnością cieszą się opakowania plastikowe produkowane na zamówienie. To rozwiązanie, które wymaga dodatkowych nakładów finansowych i czasu (stworzenie projektu i wdrożenie go do masowej produkcji zajmuje zazwyczaj od 4 do 12 miesięcy), ale może przynieść wymierne korzyści w postaci większej sprzedaży.
Rodzaje etykiet
Jeszcze do niedawna etykiety były wykonywane główne z papieru lub folii. Tradycyjnie przytwierdzano je za pomocą kleju. Dopiero w latach 70. ubiegłego wieku nastąpiła zmiana i etykiety zaczęły być drukowane na materiale samoprzylepnym. Wielu producentów korzysta z tej techniki do dziś. Zaletą tej formy znakowania produktów jest bez wątpienia niska cena. Niestety etykiety samoprzylepne nie są w 100% odporne na działanie wilgoci, temperatury oraz uszkodzeń mechanicznych. Dlatego coraz większą popularnością cieszą się nowe rozwiązania takie jak IML (In-Mould Labelling). Etykiety powstałe w tej technologii są zrobione z tego samego materiału co opakowanie. Dzięki temu nie niszczą się pod wpływem warunków zewnętrznych takich jak słońce, wilgoć czy niska temperatura. Z tej technologii chętnie korzystają producenci lodów czy nabiału. Dzięki temu mają pewność, że towar dotrze do punktów sprzedaży, a stamtąd do klientów w takim stanie, w jakim opuścił zakład produkcyjny.
Choć opakowania plastikowe nie podlegają biodegradacji, nie muszą być ciężarem dla środowiska, jeśli trafią do odpowiedniego kosza na odpady. Opakowania z etykietą IML w całości nadają się do recyklingu. Po zutylizowaniu mogą więc zostać przetworzone i ponownie wykorzystane. Dlatego tę technologię chętnie wybierają producenci, którym w szczególny sposób zależy na ekologii.