Układ paliwowy pojazdu zasila silnik. W jej skład wchodzi ważny element – pompa paliwowa. Pompa benzynowa to serce układu paliwowego samochodu – jeśli pompa się zepsuje, samochód staje. Istnieją dwa rodzaje pomp paliwowych: mechaniczne i elektryczne.
Pompa paliwowa jest głównym elementem konstrukcyjnym układu paliwowego silnika benzynowego, dostarczającym pewną ilość paliwa pod ciśnieniem do dysz (silniki z wtryskiem paliwa) lub gaźnika (silniki gaźnikowe). W zależności od rodzaju napędu rozróżnia się pompy paliwowe mechaniczne i elektryczne.
Konstrukcja elektrycznej pompy paliwowej.
Elektryczna pompa paliwa składa się z napędu elektrycznego (silnika elektrycznego) i części pompowej (samej pompy) wewnątrz metalowej skrzynki. Wszystkie części pompy paliwowej mają kontakt z paliwem. Benzyna ma wysoki opór elektryczny (ponad 1 megaom), co zapobiega zwarciom. Pompa paliwa jest konstrukcyjnie modułem, w skład którego oprócz pompy wchodzi czujnik przepływu paliwa, filtr paliwa i przewód dolotowy paliwa.
Niesprawna pompa paliwowa powoduje, że samochód traci moc i może doprowadzić do całkowitego zaprzestania dostarczania paliwa, a w efekcie do wyłączenia silnika.
Dzięki oczyszczone paliwu poprawiają się osiągi i wydłużają się okresy konserwacji systemów wtrysku paliwa. Przy regularnej wymianie filtra paliwa występują następujące efekty: zmniejszenie zużycia paliwa, zwiększenie mocy silnika.
Filtr paliwa powinien być wymieniany przynajmniej raz w roku.
Kontrola pompy paliwowej
Aby sprawdzić działanie pompy paliwowej
- Wyłączyć zapłon.
- Odłączyć wysokociśnieniowy przewód paliwowy.
- Jeśli nie wypływa benzyna, włączyć zapłon.
Jeśli nadal nie wypływa benzyna, sprawdź bezpiecznik na przekaźniku pompy. Jeśli bezpiecznik jest uszkodzony, należy go wymienić. Jeśli pompa nadal działa, poszukaj uszkodzonego bezpiecznika.
Jeśli pojawia się napięcie, to pompa jest uszkodzona lub przewód jest przerwany.
Jeśli pompa działa, ale paliwo nie spływa do przewodu dystrybucyjnego, to filtr paliwa jest zatkany lub któryś z przewodów paliwowych jest uszkodzony.
Sprawdź, czy bezpiecznik w przewodzie zasilającym pompę paliwa jest w dobrym stanie.
Sprawdź stan przewodów i węży paliwowych pod kątem nieszczelności.
Do czyszczenia przewodu paliwowego można użyć zwykłej pompki. Jeśli podczas pompowania słychać bulgotanie benzyny to znaczy, że przewód paliwowy jest w porządku, a usterki są w pompie paliwa. Jeśli jest opór, to znaczy, że jest zatkany.