20 grudnia GZM podpisała dwie pierwsze umowy dotyczące dofinansowania budowy velostrady w przebiegu Katowice – Mysłowice, realizowanej w ramach dużego projektu o nazwie Metropolitalna Sieć Tras Rowerowych. Trasa, o której mowa, w pierwszej kolejności połączy dwie katowickie dzielnice, Brynów z Giszowcem. Wbicie łopaty już na wiosnę przyszłego roku.
Wnioski o dofinansowanie zostały złożone do Metropolii przez Miasto Katowice. To pierwsze wypłacane środki z całego programu realizacji szybkich dróg rowerowych, którego GZM podjęła się zaraz po rozpoczęciu swojej działalności. Przypomnijmy, w GZM powstanie aż 120 km szerokich, odseparowanych i szybkich tras, za które w większości zapłaci Metropolia.
Proces inwestycyjny rozpoczął się w 2020 roku. Przedstawiciele Metropolii mieli do wykonania sporo pracy, począwszy od stworzenia koncepcji wielowariantowych i określenia wstępnych przebiegów, przez wizje terenowe, uzgodnienia z instytucjami zajmującymi się lasami, wodami, kolejami, a skończywszy na negocjacjach z gminami członkowskimi GZM w zakresie formy współpracy. W maju tego roku podpisane zostały porozumienia na realizację kilku odcinków velostrad na terenie całej Metropolii. W następnych miesiącach podpisywano zgody na pozostałe velostrady. W sumie, na chwilę obecną, założono realizację aż 8 metropolitalnych dróg rowerowych.
Faza robót budowlanych, wg aktualnego harmonogramu, rozpocznie się na wiosnę 2023 roku. Pierwszy odcinek, dla którego etap inwestycyjny rozpocznie się w terenie, to Velostrada nr 6 relacji Katowice (Brynów, Giszowiec) – Mysłowice. Właśnie w związku z tą trasą Urząd Miasta Katowice oraz spółka Katowickie Inwestycje złożyły wnioski o finansowanie. Dotyczą one zakupu 10 nieruchomości po kolei piaskowej, niezbędnych do budowy velostrady od Giszowca w stronę Mysłowic, a także projektu budowlanego odcinka tej autostrady rowerowej pomiędzy katowickimi Brynowem a Giszowcem. Wartość tych dwóch dofinansowań GZM to ponad 900 tys. zł.
Droga rowerowa rozpocznie się w Katowicach – w Brynowie, będzie biegła wzdłuż nieczynnej linii kolejowej wzdłuż doliny Trzech Stawów i w dalszym biegu przez dzielnicę Giszowiec. Następnie w kierunku miasta Mysłowice będzie przebiegać wzdłuż ulicy Mysłowickiej, docierając do granicy z Mysłowicami i dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, aż do rejonu ronda Rotmistrza Pileckiego (oś. Ćmok).
Źródło: Informacja prasowa