Regularne przeglądy przechodzi każdy pojazd, jaki ma być dopuszczony do ruchu. Brak ważnego badania uniemożliwia dalszą jazdę, a w razie zatrzymania przez policję, naraża kierowcę na poważne konsekwencje. Czego możemy się spodziewać w stacji diagnostycznej?
Warsztaty specjalizujące się w przeglądach znajdziemy w całej Polsce. Jednak biorąc pod uwagę, że jakość realizowania tej usługi warunkuje bezpieczeństwo, stawiajmy na miejsce sprawdzone. Jeśli chcemy wykonać przegląd w okolicach Chorzowa, to możemy skontaktować się z Q Service Castrol: https://qservicecastrol.eu/warsztaty/usluga-przeglad-podstawowy/miasto-chorzow/. To da nam gwarancję, że mechanicy dobrze przyjrzą się pojazdowi i zweryfikują rzetelnie jego sprawność.
Badanie techniczne a przegląd – czym się różnią?
Jeszcze zanim przejdziemy do tego, jakie prace wykonuje się podczas przeglądu, musimy wyjaśnić, czym różni się przegląd od badania technicznego. Ten pierwszy dotyczy okresowej obsługi serwisowania, a więc zweryfikowania, czy w samochodzie nie ma zużytych części, które należałoby wymienić albo czy nie trzeba dolać poszczególnych płynów. Badanie techniczne jest obligatoryjne, aby pojazd został dopuszczony do ruchu. Można powiedzieć, że jest to sprawdzenie, czy właściciel auta dba o jego serwisowanie, a mechanicy dobrze wykonali swoją pracę.
W zależności od tego ile lat ma nasze auto, częstotliwość badań technicznych będzie różna. Nowe samochody mają go dopiero po trzech latach, następna wizyta jest dwóch lata, a kolejne przeglądy będą już raz na rok.
Przegląd samochodu – co sprawdza mechanik?
Nasza wizyta w warsztacie zacznie się od tego, że mechanik zweryfikuje, czy dane samochodu z dowodu rejestracyjnego są zgodne z tym, co zawiera nr VIN. Następnie przyjrzy się poszczególnym podzespołom i poziomom płynów. W układzie kierowniczym sprawdzi stopień zużycia i to, w jakim stanie są połączenia. Dalej jest układ hamulcowy, a więc tarcze i klocki hamulcowe. Ważna jest przy tym ich równomierność działania.
Później jest zawieszenie, gdzie trzeba się upewnić, że nie powstały luzy i przychodzi kolej na nadwozie, a zatem zerknąć na stan progów, ram i szyb. Patrzy się też na poziom zużycia ogumienia, czy koła są dobrze wyważone, jaka jest głębokość bieżnika, czy koła dostosowane są do pojazdu. Tak samo ważne jest oświetlenie, stan amortyzatorów, pasów bezpieczeństwa, klimatyzacji. Wspomnieliśmy, że podczas przeglądu uzupełnia się płyty i to także należy do obowiązków mechanika.
Poza ogólnymi oględzinami baczniej powinien się przyjrzeć także wszystkim elementom, które zużywają się wraz z eksploatacją i co jakiś czas trzeba je wymieniać. Wśród części, jakie wiążą się z koniecznością wymiany, zaliczane są świece zapłonowe i żarowe, bębny, szczęki, tarcze i klocki hamulcowe, drążki kierownicze, gumy stabilizatorów, filtry oleju, powietrza i paliwa. Jeśli to zaniedbamy lub zignorujemy zalecenia mechanika, to z czasem może dojść do poważnych awarii. To z kolei waży na bezpieczeństwie i naraża nas na wyższe koszty.