Z wizytą u maturzystów. Wczoraj język polski, dziś języki obce, a w poniedziałek matematyka [ZDJĘCIA]

Z wizytą u maturzystów. Wczoraj język polski, dziś języki obce, a w poniedziałek matematyka [ZDJĘCIA]
Od wyników matur zależy dalsza ścieżka edukacyjna tegorocznych absolwentów.fot. Mariusz Banduch

Tegoroczne matury ruszyły na dobre. Za uczniami jest już egzamin z języka polskiego. Sprawdziliśmy jak radzi sobie młodzież z II LO w Chorzowie.

Majówka dla większości kojarząca się z odpoczynkiem, był jednocześnie sporą dawką emocji dla tegorocznych maturzystów. Dokładnie dzień po długim weekendzie, 4 maja rozpoczęli oni swoje zmagania z egzaminem dojrzałości. Wczoraj uczniowie przystąpili do testu z języka polskiego.

– Jestem w dobrej myśli, że matura poszła całkiem nieźle. Dla mnie i dla wielu uczniów było to wyzwanie. Uważam, że pytania były takie bardzo „pod nas” – mówi Jakub Litwiak z IV klasy II LO w Chorzowie.

Najwięcej emocji wzbudziły tematy rozprawek. Uczniowie techników musieli zmierzyć się z egzaminem w starej formie – czekały na nich tematy: „Jak niespodziewane okoliczności wpływają na zachowanie człowieka”. Punktem wyjścia do rozważań był fragment „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza, a także „Czy nieprzyjemne prawdy są lepsze od przyjemnych złudzeń”. Punktem wyjścia do rozprawki był fragment „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego.

Licea ogólnokształcące otrzymały arkusze według nowej formuły. Uczniowie mogli napisać rozprawkę na podstawie jednego z dwóch tematów. Pierwszy z nich brzmiał: „Człowiek – istota pełna sprzeczności”, a drugi: „Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem”.

– Tematy na maturze z języka polskiego są naprawdę trafione. Dały uczniom dużo swobody, były po prostu dla każdego – ocenia dyrektor II LO im. J. Ligonia w Chorzowie Grażyna Widera.

Dziś uczniowie przystępują do egzaminów z języków obcych. Jak sami przyznają ten egzamin wywołuje u nich najmniej stresu, w przeciwieństwie do czekającej ich w poniedziałek matematyki. Inaczej widzą to nauczyciele. Właśnie podczas matur ze wspomnianych języków obcych najczęściej przytrafiają się problemy techniczne.

– Nie chcę powiedzieć tego w złą godzinę, ale organizacyjnie naprawdę jest wszystko w porządku. Egzaminy przebiegają bez zakłóceń. Dziś bardzo istotny jest sprzęt, jak to bywa przy maturach z języków obcych. Zawsze towarzyszy nam stres czy z nagraniem wszystko w porządku i czy odtwarzacz nie zawiedzie – tłumaczy Grażyna Widera.

Matura to przede wszystkim przepustka do dalszej edukacji. To właśnie od wyników egzaminu dojrzałości zależy to, na jakie uczelnie dostaną się tegoroczni absolwenci. Wśród uczniów II LO wiele osób chce swoją przyszłość związać ze służbami, kontynuując tym samym drogę rozpoczętą w klasach mundurowych chorzowskiego „Ligonia”.

– Planuję pójść na studia oficerskie, wiele osób z naszej szkoły ma podobne zamiary – mówi Jakub Litwiak.

W kolejnych tygodniach na uczniów czekają jeszcze egzaminy maturalne z pozostałych przedmiotów.

Jeszcze więcej wiadomości z Chorzowa