W związku z coraz częstszymi przypadkami próby oszustw i podszywania się pod pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej, chorzowski OPS wystosował apel dla mieszkańców.
Treść apelu w całości publikujemy poniżej.
UWAGA NA OSZUSTÓW!W ostatnim czasie pojawiły się przypadki podszywania się osób nieuprawnionych pod pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Chorzowie. Informujemy, że pracownicy środka wykonują swoją pracę od 7:00 do 15:00, posiadają legitymacje służbową ze zdjęciem, numerem i pieczęcią instytucji, którą mają obowiązek okazać na każde wezwanie.
Osoby, która odmawia okazania legitymacji, nie należy wpuszczać do domu. W przypadku wątpliwości odnośnie do tożsamości osoby podającej się za pracownika Ośrodka, należy skontaktować się telefonicznie z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Chorzowie (32 771 63 09) celem potwierdzenia, że jest to pracownik tej jednostki.
W razie podejrzeń, że ktoś się podszywa pod pracownika Ośrodka należy powiadomić policję (tel. 112 lub 997). Pracownik Ośrodka Pomocy Społecznej nigdy nie prosi o pokazanie oszczędności ani nie podejmuje prób ustalenia miejsca, w którym ktoś je trzyma. Nawet w celu sprawdzenia, czy są przechowywane w
bezpieczny sposób.Pracownicy Ośrodka nie zabierają gotówki od mieszkańców. Ośrodek Pomocy Społecznej zwraca się także z prośbą o rozpowszechnienie powyższych informacji, szczególnie wśród osób starszych i samotnych by zapobiegać sytuacjom narażania ich na ewentualne straty. Świadomość mechanizmów działania oszustów pomaga zapobiegać takim sytuacjom.
Jak jeszcze zweryfikować osobę z Ośrodka Pomocy Społecznej?
• Pierwszym sposobem weryfikacji pracownika Ośrodka jest poproszenie go o okazanie legitymacji służbowej – posiada ją każdy pracownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Chorzowie.
• Nie wolno wpuszczać do domów osób, które odmawiają jej okazania.
• W przypadku wątpliwości, tożsamość pracownika Ośrodka można sprawdzić dzwoniąc do Ośrodka Pomocy Społecznej pod numer 32 77 16 309.
• Pracownik Ośrodka powinien mieć przy sobie kwestionariusz wywiadu środowiskowego, który wypełnia razem z rodziną.
• Pracownik Ośrodka nigdy nie prosi o pokazanie oszczędności ani nie pyta, gdzie zostały ukryte. Nie prosi też o gotówkę.
• Pracownik Ośrodka nie prosi o kawę czy herbatę – taka prośba może mieć na celu odwrócenie uwagi. Oszust wykorzystuje ją, by zostać na chwilę sam.
• Pracownicy Ośrodka nie zaczepiają ludzi na ulicy, nie proponują możliwości otrzymania dofinansowania. Nigdy też nie przydzielają pomocy finansowej bez przeprowadzenia wywiadu i wydania decyzji administracyjnej.