Reklama:


Rajd Śląska 2023: Setka załóg i decydująca rozgrywka o mistrzostwo Polski

Rajd Śląska 2023: Setka załóg i decydująca rozgrywka o mistrzostwo Polski
Podczas Rajdu Śląska nie zabraknie chorzowskich akcentów.fot. archiwum

Międzynarodowa ranga, więcej ścigania (150 km), decydująca runda krajowego czempionatu, 99 załóg, trzy dni rywalizacji, pięć mistrzowskich cykli, 12 odcinków specjalnych – próby na południu Województwa Śląskiego oraz widowiskowe, wieczorne odcinki w Katowicach i Chorzowie – oto kluczowe informacje o tegorocznej edycji Rajdu Śląska. Największe motoryzacyjne wydarzenie w regionie odbędzie się pod honorowym patronatem Jakuba Chełstowskiego, Marszałka Województwa Śląskiego w dniach 8-10 września (piątek – niedziela).

W tym roku stawka uczestników Rajdu Śląska jest jeszcze bardziej urozmaicona, ponieważ impreza, której partnerem głównym jest Województwo Śląskie awansowała do kalendarza FIA European Rally Trophy. FIA ERT to międzynarodowe rozgrywki pod egidą FIA (Światowa Federacja Samochodowa). Włączono do nich uznane i bardzo popularne europejskie rajdy, m.in.: Rajd Antibes (Francja, Lazurowe Wybrzeże), Rali Vinho de Madeira (Portugalia, Madera), Rajd du Valais (Szwajcaria) czy Rajd Czeskiego Krumlova (Czechy). Dołączenie do międzynarodowego cyklu oznacza, że łączny dystans odcinków specjalnych Rajdu Śląska wzrósł ze 105 do ponad 150 km.

Na śląskich oesach zmierzą się również zawodnicy walczący w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, a wyniki Rajdu Śląska mogą zdecydować o tym, kto w bieżącym sezonie sięgnie po tytuł rajdowego mistrza kraju. Zawody są także częścią kalendarzy historycznych mistrzostw Polski (Motul HRSMP), Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP) oraz mistrzostw strefy Europy Centralnej (FIA CEZ).

Tym samym kibice będą mogli zobaczyć w akcji najbardziej zaawansowane współczesne rajdówki, których cena przekracza milion złotych, a także budzące sentyment samochody sprzed kilkudziesięciu lat – m.in. takie konstrukcje, jak Audi Quattro, Ford Sierra RS Cosworth, Porsche 911 czy też Volvo Amazon.

Grzyb o krok od trzeciego tytułu – kto wystartuje w Rajdzie Śląska 2023?

W ramach rundy FIA European Rally Trophy (FIA ERT) zmierzy się 50 załóg, a 47 powalczy w klasyfikacji mistrzostw Polski. Na liście zgłoszeń jest cała krajowa czołówka. Z pierwszym numerem startowym pojadą ubiegłoroczni triumfatorzy Rajdu Śląska i liderzy punktacji RSMP – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo). Grzyb – dwukrotny rajdowy mistrz Polski (2016 i 2018) może przypieczętować swój trzeci tytuł już w Chorzowie, na jedną rundę przed końcem sezonu. Aby tego dokonać musi wywalczyć na Śląsku co najmniej 23 punkty na 35 możliwych do zdobycia. Taki rezultat da mu mistrzostwo niezależnie od wyników rywali.

Z „dwójką” do rywalizacji ruszą wiceliderzy krajowego czempionatu – Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo), a trzeci numer otrzymał pochodzący z Żywca Kacper Wróblewski (Skoda Fabia Rally2 evo), którego pilotować będzie Jakub Wróbel.

W najszybszych i najbardziej zaawansowanych rajdówkach klasy Rally2/R5 zobaczymy także innych zawodników z województwa śląskiego. Załoga numer 6 to bracia z Ustronia – Jarek i Marcin Szejowie (Hyundai i20 R5), a z numerem 8 pojadą gliwiczanin Dariusz Poloński oraz ustronianin Łukasz Sitek (Volkswagen Polo GTI R5). Łącznie w samochodach najwyższej kategorii Rally2/R5 zobaczymy 12 duetów.

Punkty wywalczone na trasie Rajdu Śląska mogą dać mistrzowski tytuł również liderom klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś), a więc załodze Gracjan Predko i Michał Jurgała (Peugeot 208 Rally4). Ten duet wyjedzie z Chorzowa jako mistrzowie Polski, jeśli zdobędzie 9 punktów więcej od sklasyfikowanych na drugim miejscu Huberta Kowalczyka i Jarosława Hryniuka (Peugeot 208 Rally4).

Siedem załóg dysponujących identycznymi samochodami (Ford Fiesta Rally3) zmierzy się w ramach klasy 3. Prowadzenia w tej kategorii bronią Piotr Parys i Damian Syty.

Zagraniczni goście i liderzy FIA European Rally Trophy

Międzynarodowa ranga oznacza, że w Rajdzie Śląska zmierzą się również zagraniczni zawodnicy. O podwyższenie prowadzenia w punktacji FIA ERC postarają się Czesi – Rene Dohnal i Roman Svec (Peugeot 208 Rally4). 32-letni Dohnal wielokrotnie zdobywał tytuły w klasach w Czechach i na Słowacji. Bliźniaczą rajdówką wystartuje małżeństwo z Hiszpanii – Edgar Vigo López i Fatima Ameneiro Teijeiro. Trzecią z zagranicznych załóg będzie rumuński duet Catherine Radulescu/Bogdan Minea (Renault Clio Rally5).

14 rajdówek sprzed lat

Czternaście załóg przywiezie do Chorzowa rajdówki historyczne, by rywalizować w ramach czwartej, przedostatniej rundy sezonu Motul HRSMP. Stawkę mistrzostw historycznych tworzą załogi w różnorodnych rajdówkach – od konstrukcji z lat 60. XX w. po mocne auta z lat 90. Dla zachowania zgodności historycznej auta są podzielone na kategorie wiekowe. W Rajdzie Śląska kibice będą mogli zobaczyć m.in. takie konstrukcje, jak Subaru Legacy 4WD, Ford Sierra RS Cosworth, Volvo Amazon czy Porsche 911 SC RS.

W historycznym czempionacie najciekawiej zapowiada się starcie dwóch czołowych załóg Motul HRSMP, a więc Roberta Lutego i Marcina Celińskiego (Subaru Legacy 4WD) z Markiem Suderem i Marcinem Kowalikiem (Ford Sierra RS Cosworth). Suder to dwukrotny mistrz Polski w rajdach historycznych. Luty ma na swoim koncie trzy tytuły i cztery razy z rzędu był najszybszy w historycznej rywalizacji na Śląsku.

Uczestnicy Motul HRSMP będą się ścigać w piątek i sobotę (8 i 9 września) i przejadą dziewięć odcinków specjalnych o łącznej długości 100,94 km.

Regionalny cykl, zacięta rywalizacja

W ramach Rajdu Śląska odbędzie się również runda Rajdowych Mistrzostw Południa. Zawody zaliczane do tych rozgrywek to rajdy okręgowe, krótsze niż rundy mistrzostw Polski. Uczestnicy RMP będą się ścigać na dystansie blisko 55 km, podzielonym na pięć prób sportowych. Jedną zaplanowano na sobotni wieczór, a cztery zostaną rozegrane w niedzielę, 10 września. Do rywalizacji w ramach RMP przystąpi 35 duetów, w tym liderzy punktacji – Marcin Gluza i Robert Sęk (Honda Civic).

Start i wieczorne ściganie w Katowicach – pierwszy dzień Rajdu Śląska

Podobnie jak w ubiegłym roku, w pierwszym dniu Rajdu Śląska rajdowcy skorzystają z gościnności Katowic. Uroczyste rozpoczęcie zawodów odbędzie się na ulicy Dworcowej, w piątek, 8 września o godzinie 18:00. W tym miejscu kibice będą mogli z bliska zobaczyć wszystkie rajdówki czy też porozmawiać z kierowcami i pilotami oczekującymi na start rajdu.

O 18:30 ruszy motoryzacyjne widowisko na ulicach miasta, a więc spektakularne ściganie na zamkniętym i zabezpieczonym odcinku specjalnym w centrum Katowic, który w tym roku będzie jeszcze bardziej atrakcyjny dla kibiców. Jego trasa jest wydłużona i pokonywana w pętlach, co oznacza, że w jednym miejscu każdą z rajdówek będzie można zobaczyć dwa razy. Najpierw kibice zobaczą rajdówki historyczne, które dwukrotnie pokonają próbę w sercu Katowic (od 18:30 i od 19:00). Zawodnicy we współczesnych samochodach rozpoczną swój show o 20:30.

Pierwszy raz w Jasienicy – program drugiego dnia Rajdu Śląska

Na sobotę, 9 września organizatorzy przygotowali cztery odcinki specjalne, czyli

wyłączone z ruchu i zabezpieczone drogi, na których ścigają się rajdowi kierowcy i piloci. Trzy z nich będą pokonywane dwukrotnie.

Sobotnia część rywalizacji rozpocznie się w gminie Jasienica (start o 10:00), gdzie wytyczono zupełnie nowy, niewykorzystywany nigdy wcześniej odcinek specjalny o długości 15,32 km. Następnie zawodnicy zmierzą się na oesie Hażlach (12,2 km, powiat cieszyński), po raz pierwszy włączonym do trasy Rajdu Śląska. Pętlę zakończy próba w Jastrzębiu-Zdroju (18,2 km), wytyczona na zmienionej względem poprzednich edycji trasie.

Po trzech odcinkach specjalnych załogi czeka przerwa na zmianę opon w Bielsku-Białej, a następnie ponowne przejazdy prób Gmina Jasienica (od 14:40), Hażlach (od 15:40) oraz Jastrzębie-Zdrój (16:40). Z mety ostatniego z tych oesów zawodnicy ruszą do Chorzowa, by zakończyć sobotni etap rajdu pod Stadionem Śląskim. Na błoniach Kotła Czarownic wytyczono widowiskowy, lubiany przez kibiców odcinek specjalny o długości 1,5 km, który rozpocznie się o godzinie 18.

Niedziela w Ochabach i Kiczycach – program trzeciego dnia Rajdu Śląska

W ostatnim dniu rywalizacji w Rajdzie Śląska zawodnicy ponownie pojadą na południe województwa, by tam ścigać się na dwóch odcinkach specjalnych. Etap rozpocznie starcie na kolejnej z nowych prób sportowych, a więc odcinku Ochaby (11,4 km, od 10:40). Następnym z niedzielnych oesów jest zmodyfikowany wariant próby Kiczyce (15,3 km, od 11:20).

Drugi przejazd odcinka Ochaby zaplanowano na 13:10, a na trasę w Kiczycach zawodnicy ponownie ruszą o 14:10. Finałowy oes Rajdu Śląska będzie rozegrany jako Power Stage. To dodatkowo punktowana próba, na której pięć najszybszych załóg zdobywa kolejne punkty do klasyfikacji krajowego czempionatu.

Serwis i meta w Kotle Czarownic

Już od pierwszej edycji Rajd Śląska związany jest ze Stadionem Śląskim. Na wielofunkcyjnym obiekcie w Chorzowie zlokalizowane są park serwisowy i baza rajdu. W tym miejscu kibice mogą z bliska zobaczyć samochody rajdowe oraz mechaników przy pracy. Odwiedzający Stadion Śląski mogą też liczyć na wiele dodatkowych atrakcji, ponieważ imprezą towarzyszącą Rajdowi Śląska będzie czwarta edycja GT Festiwalu – wydarzenia przygotowywanego z myślą o fanach motoryzacji. W niedzielę (10 września) na Stadionie Śląskim będzie można odwiedzić m.in. strefy tuningu, pojazdów historycznych, amerykańskich, supersamochodów Formuły 1 czy driftu. W niedzielne popołudnie, przed legendarnym Kotłem Czarownic odbędzie się zakończenie zawodów. Ceremonię mety, podczas której puchary odbiorą najlepsze załogi Rajdu Śląska, zaplanowano na godzinę 16:30.

Rajd Śląska 2023 – listy zgłoszeń:

Plik PDF: Lista zgłoszeń do Rajdu Śląska 2023 – RSMP / FIA ERT / FIA CEZ

Plik PDF: Lista zgłoszeń do Rajdu Śląska 2023 – Motul HRSMP

Plik PDF: Lista zgłoszeń do Rajdu Śląska 2023 – RMP

Program Rajdu Śląska 2023

Piątek, 8 września

  • 11:00 – 15:00 – odcinek testowy (2,85 km, Bieruń – ERG)
  • 18:00 – Ceremonia startu (Katowice, ulica Dworcowa)
  • 18:30 – OS 1: Katowice 1 (4 km) – samochody historyczne
  • 19:00 – OS 2: Katowice 2 (4 km) – samochody historyczne
  • 20:30 – OS 1: Katowice 1 (4 km) – samochody współczesne

Sobota, 9 września (7 odcinków specjalnych, łącznie 92,94 km)

  • 8:00 – Serwis A: 15 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
  • 10:00 – OS 2: Gmina Jasienica (15,32 km)
  • 11:00 – OS 3: Hażlach (12,2 km)
  • 11:50 – OS 4: Jastrzębie-Zdrój (18,2 km)
  • 14:40 – OS 5: Gmina Jasienica (15,32 km)
  • 15:40 – OS 6: Hażlach (12,2 km)
  • 16:40 – OS 7: Jastrzębie-Zdrój (18,2 km)
  • 18:00 – OS 8: Stadion Śląski (1,5 km, Chorzów)
  • 19:20 – Serwis B: 45 min. (Chorzów, Stadion Śląski)

Niedziela, 10 września (4 odcinki specjalne, łącznie 53,4 km)

  • 8:55 – Serwis C: 15 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
  • 10:40 – OS 9: Ochaby (11,4 km)
  • 11:20 – OS 10: Kiczyce (15,4 km)
  • 13:10 – OS 11: Ochaby (11,4 km)
  • 14:10 – OS 12: Kiczyce (15,4 km, Power Stage)
  • 16:17 – Serwis D: 10 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
  • 16:30 – Ceremonia mety (Chorzów, Stadion Śląski)

Źródło: Informacja prasowa

Jeszcze więcej wiadomości z Chorzowa