Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo) wygrali Rajd Śląska 2023 – który był szóstą, przedostatnią rundą sezon mistrzostw Polski (RSMP), a także rundą pucharu Europy FIA (FIA ERT) oraz mistrzostw strefy Europy Centralnej (FIA CEZ). Czwarte miejsce zajęli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo), dzięki czemu zdobyli tytuł rajdowych mistrzów Polski 2023.
Rajd Śląska, zawody organizowane przez Fundację Automobilistów, były również zaliczane do kalendarzy Historycznych Rajdowych Mistrzostw Polski (HRSMP) i Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP). Łącznie, ze Stadionu Śląskiego w Chorzowie, gdzie zlokalizowano bazę rajdu, do rywalizacji ruszyły 94 załogi. 47 rywalizowało w ramach rundy FIA ERC, 13 duetów walczyło o punkty w historycznym czempionacie, a 34 w RMP.
Trasa tegorocznej edycji Rajdu Śląska liczyła 635,12 km, z czego blisko 150,34 to dystans 12 asfaltowych odcinków specjalnych.
Perfekcyjna niedziela Wróblewskiego i Wróbla
Wróblewski i Wróbel wygrali siedem z 12 odcinków specjalnych rajdu. Pierwszy raz na prowadzenie wyszli po rozgrywanym w sobotę oesie w Jastrzębiu-Zdroju (18,2 km). Pod koniec drugiego dnia rajdu mieli jednak problemy z hamulcami i przed finałowym etapem zawodów spadli na trzecią pozycję. Sobotnie zmagania w roli liderów zakończyli bracia Jarosław i Marcin Szejowie (Hyundai i20 R5). Za nimi plasowali się wiceliderzy punktacji mistrzostw – Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +0,9 s). Z kolei Wróblewskiego i Wróbla od Szejów dzieliło 8,3 s.
W niedzielę, 10 września, Wróblewski i Wróbel wygrali wszystkie cztery rozegrane oesy i zwyciężyli w Rajdzie Śląska. Dla kierowcy z Żywca to trzeci w karierze triumf w klasyfikacji generalnej rundy mistrzostw Polski. Poprzednie dwa zwycięstwa Wróblewski wywalczył w Rajdzie Świdnickim – w 2021 i 2022 roku.
Na drugim miejscu finiszowali Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (+5,1 s). Na trzeciej pozycji metę osiągnęli bracia Szejowie (+7,5 s).
Czwarte miejsce, trzeci tytuł
Czwarte miejsce wywalczyli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (+35,8 s). Tym wynikiem pochodzący z Rzeszowa kierowca przypieczętował swój trzeci w karierze tytuł mistrza Polski. W sezonie 2016 Grzyb triumfował z Robertem Hundlą, a w 2018 roku w drodze do tego sukcesu, w poszczególnych rundach RSMP pilotowali go Bogusław Browiński, Robert Hundla i Jakub Wróbel. Rzeszowianin ma na swoim koncie również siedem tytułów mistrza Słowacji. Z kolei dla jego pilota – Adama Biniędy to pierwszy w karierze tytuł rajdowego mistrza Polski.
Czołową piątkę Rajdu Śląska 2023 uzupełnili Sylwester Płachytka i Rafał Fiołek (Skoda Fabia Rally2 evo, +45,0 s).
Na Power Stage – ostatnim, dodatkowo punktowanym odcinku rajdu – pięć punktów za najlepszy czas zdobyli Wróblewski i Wróbel. Na kolejnych miejscach uplasowały się załogi Szeja/Szeja (4 pkt), Grzyb/Binięda (3 pkt), Byśkiniewicz/Siatkowski (2 pkt) oraz Płachytka/Fiołek (1 pkt).
Sobczak i Pawłowski zdominowali „ośkę”
W klasie 3 (samochody Rally3) zwyciężyli Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3). Czwarte miejsce zajęli Piotr Parys i Damian Syty (Ford Fiesta Rally3, +10:05,1 s), dzięki czemu obronili prowadzenie w punktacji tej klasy. O tytule w tej kategorii zdecyduje finałowa runda sezonu – 68. Rajd Wisły (29 września – 1 października)
W klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) rywalizację zdominowali Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski w Porsche 911 GT3, najszybsi na wszystkich 11 odcinkach specjalnych.
Po Rajdzie Śląska na pierwszym miejscu punktacji mistrzostw Polski są Grzyb i Binięda (178 pkt). Na kolejnych miejscach plasują się załogi Byśkiniewicz/Siatkowski (135 pkt), Płachytka/Fiołek (118 pkt) oraz Kołtun/Pleskot (95 pkt).
Finałową runda sezonu RSMP będzie 68. edycja Rajdu Wisły (29 września – 1 października).
Gluza i Sęk najlepsi w ramach Rajdowych Mistrzostw Południa
Rywalizacja w Rajdowych Mistrzostwach Południa była niezwykle zacięta, jednak szala zwycięstwa ponownie przechyliła się na korzyść Marcina Gluzy i Roberta Sęka (Honda Civic). Załoga Hondy Civic po raz trzeci w tym sezonie stanęła na najwyższym stopniu podium, dzięki czemu powiększyła prowadzenie w klasyfikacji punktowej.
Gluza i Sęk wygrali dwa z pięciu odcinków specjalnych. Na pozostałych także utrzymywali się w czołówce i wygrali z przewagą blisko 16 s nad Jerzym Niemcem i Tomaszem Saganowskim (Ford Fiesta ST RallyN1). Niemiec i Saganowski byli najlepsi na otwierającym rywalizację supeoesie pod Stadionem Śląskim, jednak w niedzielę nie byli w stanie utrzymać tempa Gluzy i Sęka. W klasyfikacji generalnej zajęli drugie miejsce, ale za to triumfowali w klasie RN1. Najniższy stopień podium uzupełnili Szymon Gańczarczyk i Sławomir Parzyk (Peugeot 207 RC RallyN1, +17,0 s), który wygrali jeden z odcinków specjalnych.
Rajd Śląska 2023 – klasyfikacja końcowa:
1. Wróblewski/Wróbel (Škoda Fabia Rally2 Evo) 1:28:30,8 s
2. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +5,1 s
3. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +7,5 s
4. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia Rally2 Evo) +35,8 s
5. Płachytka/Fiołek (Škoda Fabia Rally2 Evo) +45,0 s
6. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta R5 MkII) +1:06,0 s
7. Terlecki/Marczewski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +2:32,1 s
8. Sobczak/Pawłowski (Porsche 911 GT3) +3:52,6 s
9. Kwiatkowski/Kozdroń (Škoda Fabia Rally2 Evo) +4:00,7 s
10. Kowalczyk/Hryniuk (Peugeot 208 Rally4) +6:24,5 s
RSMP 2023 – punktacja po Rajdzie Śląska 2023 (runda 6/7):
1. Grzyb/Binięda 178 pkt
2. Byśkiniewicz/Siatkowski 135 pkt
3. Płachytka/Fiołek 118 pkt
4. Kołtun/Pleskot 95 pkt
5. Szeja/Szeja 67 pkt
6. Wróblewski/Wróbel 64 pkt
7. Sesks/Francis 60 pkt
8. Terlecki/Marczewski 51 pkt
9. Poloński/Sitek 43 pkt
10. Kwiatkowski/Kozdroń 42 pkt
Źródło: Informacja prasowa