97 załóg weźmie udział w rozpoczynającej się dziś 68. edycji Rajdu Wisły (29-30 września). Zawody stanowią siódmą, finałową rundę sezonu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i zdecydują o losach tytułu wicemistrzów kraju, jak również laurów w poszczególnych klasach. Zawodnicy zmierzą się na 11 odcinkach specjalnych o łącznej długości 124,36 km.
Rajd Wisły to druga, po Rajdzie Polski, najstarsza impreza w kalendarzu RSMP. Do tej pory odbyło się aż 67 edycji tych zawodów, a pierwszą Automobilklub Śląski zorganizował w 1951 roku.
Absolutnym rekordzistą Rajdu Wisły jest Sobiesław Zasada, który triumfował tu aż osiem razy. Dwa zwycięstwa mniej wywalczył Marian Bublewicz. Czterema triumfami może pochwalić się Błażej Krupa, a trzykrotnie na najwyższym stopniu podium w Beskidach stawali Andrzej Koper i Robert Herba. W gronie pilotów najwięcej razy zwyciężali nieodżałowani Ewa Zasada (8) i Ryszard Żyszkowski (5).
W ubiegłym sezonie Rajd Wisły powrócił do kalendarza krajowego czempionatu po siedmioletniej przerwie, a przekonujące zwycięstwo odnieśli Tom Kristensson i Andreas Johansson (Hyundai i20 R5). Szwedzi zrobili w ten sposób ważny krok na drodze do tytułu mistrzów Polski, który ostatecznie przypieczętowali podczas finałowej rundy w Koszycach na Słowacji.
11 oesów i 124,36 km ścigania
Harmonogram i trasa Rajdu Wisły zostały gruntownie zmienione w porównaniu do ubiegłorocznej edycji. Park serwisowy przeniesiono z Istebnej do Amfiteatru pod Grojcem w Żywcu. Właściwą rywalizację w zawodach poprzedzi odcinek testowy w miejscowości Cięcina. Trasę o długości 2,2 km zawodnicy będą pokonywali w piątkowy poranek (29 września) od 8 do 11.
Pierwszy etap Rajdu Wisły (29 września) składa się z trzech, dwukrotnie pokonywanych odcinków specjalnych. Organizatorzy przygotowali próby Kubalonka (5,06 km, od 15:43 i 18:12), Partecznik (9,02 km, od 16:21 i 18:50) i Jaszowiec (7,46 km, od 16:46 i 19:15). Odcinek Kubalonka został nieznacznie wydłużony względem ubiegłorocznej wersji, a próba Partecznik jest nieco skrócona. Z kolei oes Jaszowiec jest zapętlony, co oznacza, że w jednym miejscu kibice zobaczą każdą z załóg dwukrotnie.
Harmonogram sobotniego, blisko dwukrotnie dłuższego etapu rajdu, tworzą oes Istebna (11 km) oraz nowy odcinek Rychwałd (24,14 km). Pierwszy będzie pokonywany trzykrotnie (od 8:13, 12:39 i 17:20), a na trasie najdłuższego z oesów zawodnicy pojawią się dwukrotnie (od 9:46 i 14:12). Część trasy odcinka Rychwałd, wiodącego z Żywca do Gilowic, również będzie zapętlona. Przerwy na serwis zaplanowano pod żywieckim amfiteatrem. Ceremonia zakończenia zawodów i rozdania pucharów rozpocznie się o godzinie 18:20 na placu Hoffa w Wiśle.
Byśkiniewicz czy Płachytka? Kto zostanie wicemistrzem Polski
To najważniejsze pytanie, na które odpowiedź dadzą wyniki 68. Rajdu Wisły. Kwestia tytułu mistrzowskiego została już rozstrzygnięta podczas poprzedniej rundy, czyli Rajdu Śląska, po którym trzeci w karierze triumf w krajowym czempionacie przypieczętował Grzegorz Grzyb*, a pierwszy tytuł zdobył jego pilot – Adam Binięda*.
W grze o miano wicemistrzów Polski pozostały dwie załogi. W lepszej sytuacji są Łukasz Byśkniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo). W sześciu dotychczas rozegranych rundach wiceliderzy tabeli zgromadzili 135 punktów. O 17 mniej wywalczyli Sylwester Płachytka i Rafał Fiołek (Skoda Fabia Rally2 evo). W rundzie RSMP można zdobyć maksymalnie 35 punktów, a do końcowej klasyfikacji liczą się wyniki uzyskane we wszystkich siedmiu rajdach sezonu.
– Przed sezonem plan był taki, aby starać się o podium, ale nie sądziłem, że będziemy, aż tak wysoko. Rajd Wisły zapowiada się zatem bardzo emocjonująco. 17 punktów to dość komfortowa przewaga, ale motorsport jest nieprzewidywalny, więc trzeba być czujnym aż do odstawienia samochodu do parku zamkniętego po ceremonii mety. Nasz plan na Rajd Wisły to pojechać tak jak ostatnie rundy – szybko, pewnie, bezbłędnie i nie podejmować ryzyka. Nie musimy wygrać w Wiśle, aby zdobyć upragniony tytuł. Oczywiście nie zamierzamy się wlec. Chcemy dobrze się bawić i cieszyć naszą jazdą kibiców – deklaruje Łukasz Byśkiniewicz.
– Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski mają sporą przewagę, ale w puli jest 35 punktów. Cały czas jesteśmy „w grze” i będziemy atakować. Przede wszystkim, musimy narzucić wysokie tempo od pierwszego odcinka i nie popełniać błędów, o które na tych odcinkach nie trudno. Za nami kilka naprawdę wymagający rajdów, ale myślę, że nie będzie przesady, w stwierdzeniu, że na finał została nam przysłowiowa „wisienka na torcie”. Naprawdę kultowy rajd z piękną sportową historią – mówi Sylwester Płachytka.
Dla kogo tytuł w „ośce”?
O miano mistrzów Polski klasie 2WD (samochody z napędem na jedną oś) powalczą dwie załogi: Gracjan Predko i Michał Jurgała (Peugeot 208 Rally4) oraz Hubert Kowalczyk i Jarosław Hryniuk (Peugeot 208 Rally4).
Pierwszy z wymienionych duetów miał piorunujący początek sezonu. Trzy zwycięstwa z rzędu, a także podium w Marma 32. Rajdzie Rzeszowskim i w Rajdzie Śląska dały im komfortową przewagę w punktacji licznie obsadzonej „ośki”. Przed 68. Rajdem Wisły Predko i Jurgała mają 167 punktów na koncie. Za nimi plasują się Kowalczyk i Hryniuk z dorobkiem 148 „oczek”. Jeśli Predko i Jurgała zdobędą w Beskidach co najmniej 16 punktów to będą się cieszyć z tytułu niezależnie od wyniku rywali. Do osiągnięcia tego celu wystarczy im piąte miejsce.
Z kolei w klasie 3, w której rywalizują zawodnicy w rajdówkach Rally3, bezpośrednią walkę o tytuł mistrzów kraju stoczą trzy duety. Czołówkę tabeli tej kategorii tworzą załogi Piotr Parys/Damian Syty (151 pkt), Piotr Krotoszyński/Mateusz Martynek (150 pkt) oraz Jakub Matulka/Daniel Dymurski (147 pkt). Wszyscy z pretendentów do tytułu dysponują identycznymi samochodami (Ford Fiesta Rally3).
Trzy cykle i blisko setka rajdówek
68. edycja Rajdu Wisły jest także rundą mistrzostw historycznych (Motul HRSMP) oraz regionalnych (RSMŚl i RMP). Łącznie do zawodów zgłosiło się 97 załóg. 38 duetów będzie rywalizować w ramach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, z czego 31 jest uprawnionych do zdobywania punktów do klasyfikacji cyklu.
Runda Motul HRSMP przyciągnęła 20 załóg w rajdówkach sprzed lat, a w rajdzie okręgowym (3. zawody w kalendarzu RSMŚl i 5. W RMP) zmierzy się 39 duetów.
8 załóg przywiezie samochody klasy R5/Rally2 – najszybsze i najbardziej zaawansowane konstrukcje, jakimi można się ścigać w rajdach w Polsce. W tym gronie, oprócz Byśkiniewicza i Płachytki, są m.in. triumfatorzy poprzedniej rundy RSMP, a więc Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo). Dla kierowcy Żywca to wyjątkowy rajd – jeden z odcinków przebiega tuż przy jego domu rodzinnym. U siebie jadą także pochodzący z Ustronia bracia Jarek i Marcin Szejowie (Hyundai i20 R5).
18 z 38 duetów zgłoszonych do finałowej rundy RSMP, to załogi w rajdówkach z napędem na wszystkie koła. W „ośce” (samochody z napędem na jedną oś) zmierzy się 20 ekip.
RSMP 2023 – punktacja przed 68. Rajdem Wisły (runda 7/7):
1. Grzyb/Binięda 178 pkt
2. Byśkiniewicz/Siatkowski 135 pkt
3. Płachytka/Fiołek 118 pkt
4. Kołtun/Pleskot 95 pkt
5. Szeja/Szeja 67 pkt
6. Wróblewski/Wróbel 64 pkt
7. Sesks/Francis 60 pkt
8. Terlecki/Marczewski 51 pkt
9. Poloński/Sitek 43 pkt
10. Kwiatkowski/Kozdroń 42 pkt
RSMP 2023 – punktacja 2WD przed 68. Rajdem Wisły (runda 7/7):
1. Predko/Jurgała 183 pkt
2. Kowalczyk/Hryniuk 183 pkt
3. Nowak/Grzelka 122 pkt
4. Sobczak/Pawłowski 93 pkt
5. Pindel/Pietruszka 72 pkt
6. Gazda/Mikuliszyn 64 pkt
7. Grzegorz Bonder 58 pkt
8. Długosz/Majewski 54 pkt
9. Rachwał/Mroszczyk 46 pkt
10. Jakub Ulanowski 41 pkt
Program 68. Rajdu Wisły
Piątek, 29 września (6 odcinków specjalnych, łącznie 43,08 km)
- 15:30 – Ceremonia startu (Wisła, plac Hoffa)
- 15:43 – OS 1: Kubalonka 1 (5,06 km)
- 16:21 – OS 2: Partecznik (9,02 km)
- 16:46 – OS 3: Jaszowiec (7,46 km)
- 17:29 – Serwis A (strefa zmiany kół): 15 min. (Ustroń)
- 18:12 – OS 4: Kubalonka 1 (5,06 km)
- 18:50 – OS 5: Partecznik (9,02 km)
- 19:15 – OS 6: Jaszowiec (7,46 km)
- 20:55 – Serwis B: 45 min. (Amfiteatr pod Grojcem, Żywiec)
Sobota, 30 września (5 odcinków specjalnych, łącznie 81,28 km)
- 7:00 – Serwis C: 15 min. (Amfiteatr pod Grojcem, Żywiec)
- 8:13 – OS 7: Istebna (11 km)
- 9:46 – OS 8: Rychwałd (24,14 km)
- 11:11 – Serwis D: 30 min. (Amfiteatr pod Grojcem, Żywiec)
- 12:39 – OS 9: Istebna (11 km)
- 14:12 – OS 10: Rychwałd (24,14 km)
- 15:52 – Serwis E: 30 min. (Amfiteatr pod Grojcem, Żywiec)
- 17:20 – OS 11: Istebna (Power Stage, 11 km)
- 18:10 – Ceremonia mety (Wisła, plac Hoffa)
Źródło: Informacja prasowa