PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybrały wykonawcę przebudowy tzw. magistrali węglowej na Śląsku, czyli linii kolejowej, która przecina Chorzów. Oznacza to duże zmiany w naszym mieście, które odczują również kierowcy.
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na przebudowę magistrali węglowej w centralnej części woj. śląskiego, najbardziej wysuniętego na południe odcinka linii kolejowej nr 131, złożył Intercor. Chodzi o odcinek linii wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni, przebiegający od Chorzowa Batorego, przez Bytom i Radzionków, po Nakło Śląskie. Jest to również jedno z kluczowych połączeń kolejowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi aglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór i Lublińca.
Z dokumentacji dotyczącej przetargu fragmentu trasy Chorzów Batory – Nakło Śląskie wynika, że wymieniona ma być m.in. nawierzchnia torów, sieć trakcyjna oraz poprawiona ma zostać geometria linii. Zaplanowano również przebudowę rozjazdów, remont lub zbudowanie na nowo wiaduktów, ścian oporowych, a także nowe urządzenia sterowania ruchem. Nie przewidziano budowy nowych torów dla ruchu aglomeracyjnego.
– W ramach tego zadania zostaną przebudowane m.in.: stacje Chorzów Miasto i Chorzów Stary. Na remontowanych stacjach powstaną nowe, wygodniejsze perony z nową nawierzchnią, dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, wiatami, oświetleniem i czytelnym oznakowaniem – zapowiada Katarzyna Głowacka z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A
Projekt przewiduje budowę przystanku Chorzów Uniwersytet, zlokalizowanego w rejonie ulic Głogowskiej i Zabrskiej. Pisaliśmy o tym dwa lata temu. Tam zostanie zbudowany nowy wiadukt kolejowy, a samochody będą poruszały się pod nim. Przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Strzelców Bytomskich zostanie zastąpiony przejściem podziemnym dla pieszych w tej samej lokalizacji. Oznacza to zamknięcie ruchu dla samochodów na tym odcinku.
– Jest to inwestycja PKP i to ta Spółka będzie decydować o szczegółach realizacji. My ze swojej strony będziemy przygotowywać miejską infrastrukturę tam, gdzie będzie to konieczne – planujemy przebudować skrzyżowanie ul. Strzelców z ul. Głogowską, aby zakręt nie był taki ostry – komentuje Piotr Wojtala, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów
Na nowym przystanku Chorzów Uniwersytet i stacji Chorzów Stary dojście do peronów zostanie zapewnione przejściem w poziomie szyn, a na stacji Chorzów Miasto zostaną zbudowane windy. Prace obejmą też wiadukt kolejowy od ul. Sienkiewicza do ul. Floriańskiej, który będzie zmodernizowany wraz z drogą pod obiektem.
Wyłoniony w przetargu wykonawca ma m.in. opracować dokumentację, uzyskać pozwolenia i wykonać roboty. Inwestycja w formule „projektuj i buduj” ma potrwać do 41 miesięcy od daty rozpoczęcia. W drugim kwartale 2020 roku planowane jest rozpoczęcie prac projektowych tego odcinka, a budowa przewidziana jest na lata 2021 – 2023. Prace mają kosztować 1,53 mld zł brutto.