Promocja za pomocą internetu coraz częściej sprowadza się jedynie do pozycjonowania.
To dzięki niemu nasza strona jest bardziej widoczna dla robotów wyszukiwarki, a co za tym idzie, więcej ją odwiedza osób. Zlecając pozycjonowanie firmie, często zastanawiamy się, za co tak właściwie będziemy płacić. Form rozliczeń jednak jest wiele, a oto zestaw najbardziej z nich popularnych.
Pozycjonowanie – kosztowna sprawa?
Pozycjonowanie to proces ciągły, długotrwały i mozolny. Należy poświęcić mu dużo czasu, by przyniósł spektakularne rezultaty. Składa się ono z szeregu różnych działań, takich jak: dobór odpowiednich słów kluczowych, czy linkowanie, których celem jest po prostu umiejscowienie witryny w top 3. wynikach organicznych.
Co wpływa na koszt pozycjonowania strony internetowej?
Koszty za pozycjonowanie są zależne od wielu czynników, dlatego nie jest możliwe podanie konkretnej ceny dla każdego przypadku. To m.in. od podjętych działań i poziomie ich skomplikowania zależy kwota, którą będziemy musieli przeznaczyć. Cena zależy również od złożoności witryny oraz wielkości branży – im większa konkurencja, tym ciężej jest znaleźć się wysoko w rankingu, dlatego trzeba poświęcić więcej czasu na pozycjonowanie.
Ile kosztuje optymalizacja strony?
Na cenę optymalizacji strony przede wszystkim składa się czas, który musi poświęcić jej specjalista. Optymalizacja samego kodu strony wyniesie nas najwięcej, bo nawet do 200 złotych za jedną roboczogodzinę. Do tego należy doliczyć m.in. optymalizację treści, linkowanie, metadane, co łącznie da nam kwotę przynajmniej kilku tysięcy złotych.
Ile kosztuje linkowanie?
Linkowanie to jedno z najbardziej efektywnych działań wchodzących w skład pozycjonowania. Pozyskiwanie linków z zewnętrznych witryn nie jest jednak takie tanie i w dużej mierze zależy od wartości danej strony. Można zaś oszacować, że jeden link kosztuje średnio nawet do 300 złotych netto.
Metody rozliczenia za pozycjonowanie
Istnieje wiele możliwości rozliczania za pozycjonowanie. Wybór formy zależny jest m.in. od zakresu pozycjonowania, wielkości branży, ale także własnych potrzeb. Każda z nich ma swoje plusy i minusy, dlatego dobrze jest się najpierw zastanowić i zdecydować, która będzie najkorzystniejsza dla naszej firmy.
Rozliczenie za efekt
Jedną z odchodzących już form jest rozliczenie za efekt. Co to oznacza? Efektem jest między innymi uzyskana pozycja dzięki odpowiedniemu pozycjonowaniu. To adekwatnie do niej, ustalana jest cena:
- pozycja 1-3 -TOP 3; wyceniana najdrożej, ponieważ to właśnie trzy pierwsze pozycje wybierane są najczęściej przez internautów
- pozycja 4-6 – do zaakceptowania; średnia cena
- pozycja 7-10 – dostateczna; najniższa cena
- pozycja 10+ – to wynik na drugiej stronie w wyszukiwarce, dlatego za takie pozycje się nie płaci
Opłata abonamentowa (ryczałt)
Wybierającopłatę abonamentową, mamy pewność na długofalowe i zaplanowane działanie przez agencję SEO. Jej ogromną zaletą są stałe i niezmienne koszty, dlatego w łatwy sposób można sprawdzić, czy inwestycja jest opłacalna. Ponadto, takie rozliczenie charakterystyczne jest dla skutecznego i bezpiecznego pozycjonowania.
Rozliczenie za ruch na stronie
To właśnie wzrost statystyki odwiedzin strony przyczynia się do wzrostu sprzedaży. Taki model rozliczenia najczęściej stosowany jest dla witryn wyróżniających się wysoką różnorodnością treści. Zazwyczaj polega na pomnożeniu wyników statystyk Google Analytics przez uzgodnioną wcześniej stawkę. W tym przypadku jednak nie mamy pewności czy wzrost odwiedzin na stronie spowodowany jest dobrym pozycjonowaniem, czy może innymi czynnikami.