Od czasu wybuchu pandemii koronawirusa wagony typu N pozostawały wyłączone z ruchu liniowego. Teraz wracają do służby – będzie można nimi jeździć codziennie na linii nr 38 w Bytomiu, na linii nr 10 w Świętochłowicach, a w niedziele i święta również na linii nr 0 w Katowicach.
Historyczny tabor obsługuje linię nr 38 od soboty 2 lipca aż do dnia, w którym linia zostanie zawieszona na czas modernizacji ul. Piekarskiej w Bytomiu. Tego samego dnia inny wagon typu N skierowany został do obsługi jednego z dwóch pociągów na linii nr 10, kursującej w relacji: Ruda Śląska Chebzie pętla – Chorzów Wodociągi. Ta zmiana taborowa utrzymana zostanie do odwołania. Po pandemicznej przerwie wróciła także linia wakacyjna. Tym razem skład wagonów typu N (N+4ND) kursuje jako jeden z pociągów linii nr 0 w relacji: Katowice pl. Wolności – Chorzów Stadion Śląski pętla zachodnia. Historycznym składem można podróżować od 3 lipca w każdą niedzielę i święta, aż do 25 września.
Sama podróż tymi wagonami urzeka, a w tym przypadku dodatkową atrakcją będzie obsługa konduktorska. Członkowie Klubu Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie, na zlecenie Zarządu Transportu Metropolitalnego będą kasować bilety – zarówno papierowe, jak i elektroniczne. To dla wielu pasażerów dodatkowy smaczek podróży składem historycznych eNek – zauważa Andrzej Zowada.
Wagony typu „N” wytwarzane były w latach 1948–1956 przez zakłady Konstal w Chorzowie, Stocznię Gdańską nr 3 i Sanocką Fabrykę Wagonów „Sanowag”. N to pierwszy tramwaj wyprodukowany w Polsce po II wojnie światowej, wzorowany na konstrukcji niemieckiego Kriegsstraßenbahnwagen (KSW).