Reklama:


„(Nie)widzialni” – na Śląsku rusza projekt wspierający osoby z niewidoczną niepełnosprawnością

„(Nie)widzialni” – na Śląsku rusza projekt wspierający osoby z niewidoczną niepełnosprawnością
Projekt z pewnością przyniesie wiele dobrego dla osób zmagających się z określonymi niepełnosprawnościami.fot. Niewidzialni

Na Śląsku wystartował projekt „(Nie)widzialni”. Jego celem jest poprawa świadomości społecznej nt. niewidocznych niepełnosprawności oraz ułatwienie osobom, które jej doświadczają, codziennego funkcjonowania m.in. w pracy czy w miejscach publicznych. Do programu dołączyło już kilkunastu partnerów z regionu m.in. instytucje kulturalne, urzędy, placówki medyczne i handlowe oraz inne podmioty na co dzień mające kontakt z dużymi grupami ludzi, wśród których znajdują się też ci z niewidoczną niepełnosprawnością.

Niewidoczna niepełnosprawność nie wiąże się z używaniem wózka czy białej laski. Może być spowodowana np. chorobą (np. stwardnienie rozsiane, cukrzyca), zaburzeniami neurorozwojowymi (np. autyzm), przebiegiem leczenia (np. leczenie onkologiczne) czy wypadkami (np. proteza nogi, niewidoczna pod ubraniem).  Jest trudna do zauważenia, ale często wpływa znacząco na życie osób, które jej doświadczają. Z myślą o nich powstał projekt „(Nie)widzialni”. Jest on wynikiem konsultacji Fundacji StwardnienieRozsiane.Info – organizatora kampanii – z ekspertami i środowiskami pacjentkami oraz licznych rozmów z wieloma ludźmi doświadczającymi niewidocznej niepełnosprawności. Dołączyło do niego już ponad stu partnerów z całej Polski. W woj. śląskim kampania realizowana jest przez podmioty działające na terenie Bytomia, Chorzowa, Dąbrowy Górniczej, Gliwic, Katowic, Siemianowic Śląskich, Sosnowca, Ustronia i Zabrza.

Cel „(Nie)widzialnych” to budowa świadomości społecznej nt. niewidocznej niepełnosprawności oraz wsparcie osób, które jej doświadczają. Mimo przeszkód, które stawia przed nimi gorszy stan zdrowia, starają się one żyć normalnie, pracować, realizować codzienne obowiązki zawodowe i prywatne. Nie zawsze jednak są w stanie to robić bez wysiłku, bo bywają dni, gdy czują się gorzej. Wtedy też np. kiedy korzystają z komunikacji miejskiej, słyszą „Taki młody, a starszemu człowiekowi miejsca nie ustąpi”. A przecież nieustąpienie miejsca w autobusie czy skorzystanie z usługi poza kolejką nie musi być dowodem braku dobrego wychowania, tylko poważnych problemów ze zdrowiem. Tak samo, jak chwiejny krok osoby wysiadającej z samochodu nie zawsze jest efektem wypitego alkoholu, a gorsze wyniki w pracy czy niewywiązywanie się z obowiązków nie oznaczają braku zaangażowania.

Kampania „(Nie)widzialni” wychodzi naprzeciw tym problemom. Obejmuje całą Polskę i jest podzielona na etapy. W pierwszych tygodniach kluczowymi działaniami była kampania informacyjna w mediach oraz Internecie. Dodatkowo sukcesywnie realizowane są też szkolenia u partnerów przeprowadzane przez nasz zespół, który pomoże sprawnie wdrożyć projekt w danej organizacji czy instytucji mówi Monika Łada, prezes Fundacji StwardnienieRozsiane.Info. I dodaje, że dzięki temu, gdy u partnera projektu pojawi się osoba z niewidoczną niepełnosprawnością i potrzebująca wsparcia, przygotowani do tego pracownicy będą wiedzieli, jak reagować i co zrobić, by ich pomoc była skuteczna.

Szkolenia na Śląsku trwają, weźmie w nich udział w sumie ok. 400 osób na co dzień pracujących w m.in. instytucjach kulturalnych, urzędach, placówkach medycznych i handlowych oraz inne podmiotach.Zajęcia mają formę wykładowo-warsztatową i są wypełnione licznymi analizami przypadków, odbywają się zarówno w formie stacjonarnej, jak i online.

Oprócz podejmowanych przez fundację działań informacyjnych nt. niewidocznych niepełnosprawności, szkoleń czy webinarów, dostępne będą również specjalne emblematy, czyli „symbole” projektu. Stworzone dla osób chcących zasygnalizować, że w danym momencie potrzebują wsparcia np. przepuszczenia w kolejce. Będzie je można otrzymać w placówkach, które zdecydowały się zostać partnerami projektu, jak również pobrać z sieci. Udział w projekcie oraz korzystanie z emblematów jest bezpłatne i dobrowolne. Na Śląsku są one dostępne w Galerii Katowickiej.

Informacje o bieżącym etapie wdrażania projektu u poszczególnych partnerów będą zamieszczane na stronie www.niewidzialni.org.pl. Formuła „(Nie)widzialnych” jest elastyczna, można ją implementować na różne sposoby w każdej firmie czy instytucji.

Do projektu przystąpiły urzędy, instytucje kulturalne, firmy – od dużych korporacji do mniejszych przedsiębiorstw, centra handlowe, a także palcówki edukacyjne z całej Polski. W województwie śląskim partnerami akcji – do tej pory – zostali:

  • Bytomskie Centrum Kultury
  • Galeria Katowicka
  • Grupa Progres
  • Hala Widowiskowo-Sportowa Spodek
  • Hotele Diament
  • Międzynarodowe Targi Katowickie
  • Muzeum Górnośląskie w Bytomiu
  • Muzeum Historii Katowic
  • Teatr Zagłębia Sosnowiec
  • Urzędy Miast Chorzowa, Dąbrowy Górniczej, Gliwic i Katowic
  • Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
  • Zespół Szpitali Miejskich w Chorzowie.

Lista partnerów nie jest zamknięta. W każdej chwili można zgłosić się do Fundacji i dołączyć do kampanii.

Ogólnopolska akcja została objęta Patronatem Honorowym Rzecznika Praw Obywatelskich, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia i Marszałka Województwa Pomorskiego.

Więcej informacji dostępnych jest na „(Nie)widzialni”:

www

Facebook

Instagram

Twitter

Źródło: Informacja prasowa

Jeszcze więcej wiadomości z Chorzowa