Reklama:


Straż Ochrony Kolei sięgnie po rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji

Straż Ochrony Kolei sięgnie po rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji
. System AI Shield ma nie tylko wspomagać działania prewencyjne, ale także zwiększać wykrywalność sprawców wykroczeń i przestępstw.fot. PKP PLK

Straż Ochrony Kolei oraz ośrodek badawczo-rozwojowy IDEAS NCBR podpisały umowę dotyczącą współpracy w obszarze wykorzystania sztucznej inteligencji. Celem porozumienia jest opracowanie narzędzi zapewniających bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej poprzez skuteczniejsze wykrywanie sprawców wykroczeń i przestępstw, co wpłynie na ograniczenie utrudnień w kursowaniu pociągów.

Straż Ochrony Kolei składająca się z ponad 3tys. funkcjonariuszy, nadzoruje około 19 tys. km linii kolejowej. W ubiegłym roku zanotowano blisko 7400 przestępstw i wykroczeń na obszarze kolejowym, w tym kradzieży sieci trakcyjnej. Rozwiązania opracowane przez naukowców z IDEAS NCBR mają wesprzeć funkcjonariuszy SOK w efektywniejszym zwalczaniu tych zagrożeń.

AI Shield to oprogramowanie stworzone przez zespół badaczy z IDEAS NCBR, bazujące na algorytmach sztucznej inteligencji. Współpraca opierać się będzie na danych i analizach udostępnionych przez Straż Ochrony Kolei. Naukowcy z IDEAS NCBR mają za zadanie usprawnić wykorzystanie zasobów SOK, w tym patroli zmotoryzowanych, pieszych i mieszanych przy użyciu dostępnych środków ochrony. System AI Shield ma nie tylko wspomagać działania prewencyjne, ale także zwiększać wykrywalność sprawców wykroczeń i przestępstw na kolei. Dzięki wypracowanym rozwiązaniom przez sztuczną inteligencję możliwe będą skuteczniejsze działania prewencyjne, minimalizujące ryzyko kradzieży sieci trakcyjnej, bez konieczności zwiększania liczby patroli. To z kolei przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa oraz ograniczenie utrudnień w kursowaniu pociągów.

Wsparcie AI w codziennej pracy SOK jak to działa

AI nie ma na celu zastąpienia funkcjonariuszy, lecz stanowi wsparcie w ich codziennej służbie. Algorytmy mogą błyskawicznie znaleźć optymalne rozwiązanie w konkretnej sytuacji, poprzez wykorzystanie posiadanych zasobów ochrony np. podjęcia odpowiednich działań na obszarze kolejowym, gdzie liczba funkcjonariuszy jest ograniczona.

Służby zajmujące się infrastrukturą krytyczną operują na ograniczonych zasobach, a decyzje podejmowane przez ludzi mogą stać się schematyczne i przewidywalne dla sprawców przestępstw. Narzędzia AI nie są narażone na tego typu ograniczenia poznawcze. Sztuczna inteligencja jest zdolna do generowania nieprzewidywalnych planów obronnych, co utrudnia atakującym skuteczne działania.

Źródło: Informacja prasowa

Jeszcze więcej wiadomości z Chorzowa