Recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji może być prowadzony jedynie przez uprawnione do tego podmioty, które jednocześnie dysponują odpowiednimi instalacjami oraz specjalistyczną technologią. Recykling pojazdów samochodowych rozpoczyna się w stacjach demontażu, do których bezużyteczne, stare i niesprawne auta trafiają ze złomowisk czy punktów zbiórek pojazdów wycofanych z użycia. Jakie czynności obejmuje proces recyklingu samochodowego i kto zajmuje się utylizacją pojazdów?
Demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji w stacjach demontażu
Stacja demontażu pojazdów zajmuje się rozbiórką aut na poszczególne podzespoły i części. Czynności podejmowane przez zakłady tego typu mają na celu nie tylko rozdrobnienie pojazdów na mniejsze elementy, ale przede wszystkim zabezpieczenie groźnych substancji, które znajdują się w ich wnętrzach oraz wyodrębnienie części, które nadają się do ponownego użycia. Demontaż samochodu w związku z tym obejmuje takie operacje jak: demontaż oraz zabezpieczenie akumulatora, odinstalowanie poduszki powietrznej, wymontowanie filtrów oraz osuszenie z płynów, a więc pozbycie się paliwa, gazu, olejów, kwasów, płynu hamulcowego, płynów ze spryskiwaczy itp. Ponieważ wiele elementów wyposażenia pojazdu i części samochodowych może być przetworzone i poddane odzyskowi, w stacjach demontażu usuwa się również takie elementy, jak siedzenia, szyby, uszczelki, koła, opony, drzwi, wykładziny, tapicerki, elementy wykonane z tworzyw sztucznych. Demontuje się ponadto instalację elektryczną i elektroniczną, wydobywa katalizatory, silnik, przekładnie i pozostały osprzęt. Niektóre stacje demontażu są również technicznie przygotowane do strzępienia karoserii. Wszystkie części niezdatne do powtórnego wykorzystania z magazynów stacji demontażu pojazdów trafiają następnie do specjalistycznych zakładów przetwarzania, gdzie będą zutylizowane lub poddane recyklingowi.
Recykling samochodów w zakładach dalszego przetwarzania i utylizacji pojazdów
Wyspecjalizowane zakłady recyklingu i utylizacji odpadów zajmują się odzyskiem surowców poprzez recykling samochodów oraz dalszym unieszkodliwianiem groźnych odpadów powstałych po demontażu aut. Obecnie najnowocześniejsze zakłady recyklingu samochodowego dysponują już tak zaawansowaną technologią i systemami separacji poszczególnych frakcji odpadów, że są w stanie poddawać recyklingowi 95% masy wycofanego z eksploatacji pojazdu. Takimi sukcesami na polu recyklingu samochodów może pochwalić się firma zajmująca się utylizacją odpadów oraz ich recyklingiem w Polsce i w Europie – Stena Recycling, która z branżą motoryzacyjną współpracuje już od kilkudziesięciu lat. W zakładach Stena Recycling odzyskuje się pełnowartościowe surowce nawet z takich elementów pojazdów, które dotąd trafiały nieprzetworzone na wysypiska lub były unieszkodliwiane, a więc były wcześniej w praktyce marnotrawione. Tymczasem nowe technologie podparte badaniami naukowymi oraz wysokospecjalistyczna infrastruktura wykorzystywana w zakładach Stena Recycling pozwala odzyskiwać z objętych recyklingiem samochodów ogromne ilości ważnych dla gospodarki surowców. Są to głównie różnego rodzaju metale, tworzywa sztuczne, ale także inne wartościowe oraz często deficytowe surowce, np. metale ziem rzadkich.