Zakupy dla osób powyżej 70 roku życia to ważny element pomocy dla seniorów w czasie pandemii, dlatego realizacja programu „WSPIERAJ SENIORA” została przedłużona do 31 grudnia 2021 roku.
Program jest adresowany w szczególności do osób w wieku 70 lat i więcej, które pozostaną w domu w związku z zagrożeniem zakażeniem COVID-19. W wyjątkowych przypadkach z programu mogą skorzystać także osoby poniżej 70 roku życia.
Pomoc w ramach programu „WSPIERAJ SENIORA” polega na dostarczeniu zakupów obejmujących artykuły podstawowej potrzeby, w tym artykuły spożywcze, środki higieny osobistej dla osób, które nie są w stanie np. poprzez wsparcie rodziny zabezpieczyć sobie artykułów podstawowej potrzeby. Program zakłada dostarczenie niezbędnych produktów do domu seniora. Osoba objęta programem może również poprosić o pomoc np. w sprawach urzędowych (jeżeli ich zakres nie wymaga upoważnień lub udostępnienia danych wrażliwych), wyprowadzenie psa, itp. Zakres usług na rzecz osoby starszej jest ograniczony tzw. dystansem sanitarnym (np. nie można poprosić o usługę sprzątnięcia mieszkania).
Z programu nie mogą korzystać osoby, które już otrzymują wsparcie w ramach usług opiekuńczych, czy specjalistycznych usług opiekuńczych. Udzielenie pomocy w ramach programu nie zależy od kryterium dochodowego. Koszty zakupów pokrywa senior – pieniądze należy przekazać przed dokonaniem zakupów. Pomoc w postaci usług, np. pomoc np. w sprawach urzędowych, wyprowadzenia psa, są nieodpłatne.
Za realizację programu odpowiada Ośrodek Pomocy Społecznej w Chorzowie ul. Racławicka 19. Koordynatorem programu jest Małgorzata Starzyk (tel. 535 262 138). Asystentem koordynatora jest Danuta Ragus (tel. 535 481 453)
Jak skorzystać z pomocy?
Zadzwoń na infolinię 22 505 11 11, która działa od poniedziałku do niedzieli, od 8:00 do 21:00. Osoba przyjmująca zgłoszenie przekazuje Twoją prośbę o pomoc do Ośrodka Pomocy Społecznej w Chorzowie przez system Centralnej Aplikacji Statystycznej. Można również zwrócić się telefonicznie bezpośrednio do OPS Chorzów, jednak rekomendowany jest w pierwszej kolejności kontakt za pomocą infolinii.
Pracownik Ośrodka Pomocy Społecznej skontaktuje się z Tobą telefonicznie. W celu weryfikacji poda datę i godzinę kiedy dzwoniłeś na infolinię. Następnie zweryfikuje zgłoszenie i ustali w jaki sposób można Ci pomóc. Poda imię i nazwisko osoby, która do Ciebie przyjdzie oraz datę. Przyjdzie do Ciebie osoba, którą OPS wyznaczył do pomocy. Osoba ta ma obowiązek wylegitymowania się. W kontakcie z pracownikiem należy pamiętać o zachowaniu zasad bezpieczeństwa: noś maseczkę, zachowuj dystans, w miarę możliwości używaj rękawiczek jednorazowych.
Należy zwrócić szczególną uwagę na osoby, które mogą podszywać się pod realizatorów tego zadania. Dlatego pamiętajmy o tym, że pracownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Chorzowie posiada ważną legitymacje służbową ze zdjęciem i zawsze możemy zweryfikować ją poprzez kontakt telefoniczny z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Chorzowie.
Pomoc w ramach programu „WSPIERAJ SENIORA” może być świadczona raz w tygodniu, bądź kilka razy w czasie trwania programu, ale jest to uzależnione od organizacji działań przez Ośrodek Pomocy Społecznej i potrzeb osoby starszej w wieku 70 lat i więcej.
– Apelujemy do osób starszych o pozostanie w domu i ochronę własnego zdrowia i życia. Jeśli potrzebujesz pomocy w zrobieniu zakupów, załatwieniu sprawy urzędowej, wyprowadzeniu psa a nie możesz liczyć na wsparcie osób bliskich to pamiętaj, że można skorzystać z pomocy w ramach programu „WSPIERAJ SENIORA” – przypomina Ośrodek Pomocy Społecznej w Chorzowie.
Decyzje o ewentualnym kontynuowaniu tej formy pomocy będą zależne od aktualnej sytuacji epidemicznej w kraju.
Opracowała Małgorzata Starzyk.